A logisztika koronázatlan királya, a Télapó
A United Parcel Service - UPS - a világ legnagyobb multinacionális csomagküldő szolgálata. Az amerikai cég több mint félmillió alkalmazottja naponta átlagosan 24,3 millió csomagot kézbesít 200 országban, több mint 11 millió ügyfélnek. Viszont van egy személy, aki egyedül is túltesz a legnagyobb logisztikai vállalat teljesítményén. Legalábbis évente egyszer. Képzeljük el egy bejegyzés erejéig, hogy a Télapó minden évben egyszemélyes logisztikai vállalkozásként teljesíti a mikulás csomagok kézbesítését a világ minden pontjára.
Elképesztő teljesítmény, amit a Télapó minden évben véghez visz. Persze nem egyedül dolgozik, vannak alvállalkozói, ami nélkül nem lehet elérni a csodával határos teljesítményt. Többek között a mikulásgyáraknak - ami Magyarországon is aktívan tevékenykedik a karácsonyi szezont megelőzően - elő kell állítani az elképesztő mennyiségű árut a nagy napra.
Az ügyfélszolgálat, amely kezeli több milliárd ember adatait, hogy eldöntsék, ki volt jó és ki nem az évben. A legnehezebb feladat természetesen a Télapóra hárul, vagyis a több millió tonna ajándék kiszállítása egyetlen nap alatt. Ráadásul manapság nem lehet elmenni a fenntarthatósági szempontok mellett, így a mikulásnak is ügyelnie kell az ökológiai lábnyomára.
A Télapó ügyfélszolgálata
Komoly fejtörést okoz az ügyfélszolgálaton a szezonalitás kiegyenlítése, hiszen az év legnagyobb részében csak lassan folynak be a gyerekek kívánságlistái, míg az ünnepek közeledtével egyszerre tódul be milliónyi ügyfél megrendelése. Emellett azt is figyelembe kell vennie a Mikulásnak, hogy ki volt jó az évben és ki sem. Ez a változó pedig akár az utolsó pillanatban is változhat. A mikulásgyárnak naponta több, mint 10 millió ajándékot kell előállítani, ami alapból elképesztő teljesítmény. Ha mindezt néhány hét alatt kellene teljesíteni, azzal elképzelhetetlen nyomás nehezedne a dolgozókra.
Emiatt egy professzionális vállalatirányítási rendszerre van szüksége a télapónak, ami képes az úgynevezett "big datát" elemezni a gépi tanulás segítségével. Így a közel 8 milliárd ember szegmentálása a jótékony cselekedetek alapján prediktív módon elvégezhető, illetve a piaci igény - kivánságok - is megbecsülhetőek. Így év végén, amikor a valós megrendelések beérkeznek, azt a mikulás és ügyfélszolgálata képes gyorsan és rugalmasan kezelni. Az AI logisztikai újdonságairól a logisztikában a linkre kattintva olvashatsz.
Átfogó logisztika tervre van szüksége
A Télapó logisztikai központja az Északi-sarknál található, ami stratégiai szempontból nem ideális. Ezért egy rendkívül összetett útvonal tervet kell összeállítani, hogy teljesíteni tudja a megrendeléseket. Az útvonaltervbe számos elosztó központot kell beiktatnia megállóként, ahol felveszi az új árukat. Az elosztó központoknak viszont fel kell készülniük a Télapó érkezésére, hogy minél gyorsabban fel tudják rakodni az árut. Továbbá az időjárás viszontagságait is figyelembe kell venni, hiszen az északi féltekén a tél közepén járunk, az egyenlítőtől délre pedig a monszun évszak tombol.
A kihívások teljesítéséhez a legmodernebb útvonaltervező programra van szüksége a télapónak, ami valós időben frissíti és optimalizálja a megtervezett utat az időjárás és a forgalom figyelembe vételével. Emellett a logisztikai partnerek száma valós idejű nyomonkövethetőséget is biztosít. Erről részletesebben a linkre kattintva olvashatsz.
Az áru kiszállítás
A legnehezebb feladat a Télapóra vár, ugyanis egy napja van teljesíteni a közel 8 milliárd megrendelést. Illetve körülbelül 31 órája az időzónáknak köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy másodpercenként 822 csomagot kell kézbesítenie, és a teljes útvonal körülbelül 325 millió kilométert tesz ki, tehát majdnem 10 ezerszer gyorsabban kell haladnia, mint a hangsebesség. A fenntarthatósági szempontok manapság a Mikulásra is vonatkoznak. Ha mindezt egy átlagos kamionnal végezné, akkor összesen 34.125 tonna szén-dioxidot bocsátana a levegőbe. Ennek ellensúlyozására körülbelül Győr területével megegyező méretű erdő egész éves teljesítményére van szükség.
Tegyük fel, hogy egy ajándék átlagosan egy kilogramm, így a Télapónak összesen 7,89 millió tonna árut kell kiszállítania, ha mindenki kap ajándékot a világon. A világ legnagyobb teherhajójának kapacitása 55-60 ezer tonna, így ennek a hatalmas mennyiségű árunak a szállításához körülbelül 140 darab 400 méter hosszú, 61 méter széles és 33,5 méter mély hajóra lenne szükség. A legnagyobb teherhajókat a linkre kattintva ismerheted meg részletesen.
Napjainkban a télapó nem engedheti meg magának, hogy ilyen mértékben járuljon hozzá a károsanyag kibocsátáshoz. Továbbá nem praktikus ekkora méretű járművel közlekedni, főleg ami a kézbesítési cím előtti utolsó kilométereket illeti. Szerencsére a Télapó szánja praktikus méretű, és a 8 rénszarvas károsanyag kibocsátása elhanyagolható.
Hogyan képes a Mikulás arra az elképesztő teljesítményre, hogy a világon mindenkihez eljusson az ajándék egy nap alatt? Nos a válasz nagyon egyszerű: sok sok szervezés - amire minden versenyképes logisztikai cégnek szüksége van -, és az elmaradhatatlan varázslat!