Az utolsó kilométer fogalma
Az utolsó kilométer (eredeti angol nevén "last mile") az ellátási lánc legutolsó szakasza, ahol a raktárból végül a fogyasztóhoz jut a megrendelt áru. Ez az utolsó néhány kilométer sokszor elenyésző távolság az áru teljes útjához képest, azonban mégis ez a legbonyolultabb, és sokszor legköltségesebb része az egész szállításnak.
Honnan ered a fogalom?
A fogalmat először a távközlés területén használták, ahol a kommunikációs hálózat kiépítésénél ütköztek nehézségekben. Az utolsó kilométer azt a kábel szakaszt jelenti, amely a fő hálózati csatornát összeköti a felhasználóval.
Ezt az utolsó - jellemzően kevesebb, mint egy kilométer - szakaszt jellemzően csak egy felhasználó használja, ezért a telepítési és karbantartási költségei egy főre vonatkoznak, miközben ugyanúgy amortizálódik, mint a főszál.
Az utolsó kilométer problémája a logisztikában
Az ellátási láncban is hasonló problémával szembesülünk. Hajón vagy vonaton az árut hatékonyan el lehet juttatni egységes csomagként a termelőtől az elosztóközpont, vagy egyik raktárközpontól a másikhoz. Azonban a végső címzetthez már jóval komplikáltabb eljuttatni a megrendelt csomagot.
A teljes szállítmány több részre kell bontani, és a kiszállítóknak meg kell küzdeniük a dugókkal, a szűk utcákkal és sok egyéb nem várt eseménnyel. Amitől pedig a kiszállítás jóval hosszadalmasabbá, kiszámíthatatlanabbá és költségesebbé tud válni.
Miért fontos?
A házhoz szállítás nem egy új keletű fogalom, már 15-20 éve aktívan működik. Azonban ahogy korábban is írtuk, az utóbbi években vált igazán elterjedtté. Az elképesztő mennyiségű online rendelés miatt az infrastruktúra egyre nagyobb terhelést kap, miközben a fogyasztói igények egyre nagyobbak.
Manapság a fogyasztók nem elégednek meg azzal, hogy 1-2 héten belül megérkezik az áru. A két, maximum három nap már elvárt, illetve az is, hogy mindig pontos információja legyen az áru hollétéről, és arról, hogy mikor érkezik meg pontosan. Mindeközben persze az is fontos, hogy a kiszállítás költsége is elfogadható legyen.
Ezekkel az igényekkel a logisztikai szektor csak úgy tudja felvenni a versenyt, ha a legkritikusabb utolsó kilométereket megfelelően optimalizálja. Ennek köszönhetően nemcsak a kiszállítási idő rövidül meg, hanem a költségek is csökkennek.
Milyen konkrét kihívásokkal kell szembenéznie a logisztikának?
Aznapi kiszállítás
Felmérések szerint, a fogyasztók 80 százaléka hajlandó lenne többet fizetni a gyorsabb - akár aznapi - kiszállításért. A keresletre egyre több logisztikai vállalkozás kínál megoldást, amivel muszáj lépést tartani. Azonban ez rengeteg buktatót rejt magában. A két legkritikusabb pont a hatékony útvonal tervezés, és a jármű kapacitásának maximalizálása.
Hagyományos útvonaltervezés
Még napjainkban is valószínűleg leggyakrabban a manuális útvonaltervezést alkalmazzák, azonban ez közel sem hatékony. Lehetetlen lenne minden egyes faktort figyelembe venni, főleg nem a valós idejű problémákat. Már egy kisebb baleset, lezárás, vagy elterelés óriási csúszást eredményezhet, ami jelentős többlet költséget jelent.
Károsanyag-kibocsátás
A nem hatékonyan megtervezett útvonal, a dugók, a gépjármű kihasználatlan kapacitása nemcsak a költségeket növeli, hanem a környezeti lábnyomát a vállalkozásnak. A fogyasztóknak pedig egyre fontosabbá válik az is, hogy a vállalat környezetbarát legyen. Ezért fontos, hogy az utolsó kilométerek megtétele minél hatékonyabb legyen, hogy az egységnyi árura jutó károsanyag kibocsátás minél alacsonyabb legyen.
Hogyan lehet megfelelően optimalizálni az utolsó kilométereket, hogy költséghatékonyan, környezetbarát módon tudjuk kielégíteni a fogyasztói igényeket? Következő bejegyzésünkből kiderül!