Fontos tényezők, amelyeket figyelembe kell venni a rendeléskiszolgálási stratégiák kiválasztásakor
A rendelés teljesítése az értékesítési megrendelések feldolgozásának folyamata, ami az ügyfelek elégedettségének és a vállalat hírnevének alapvető elemét képezi. Az ügyfelek ma már magas elvárásokkal rendelkeznek, és a hatékony rendelés-kiszolgálás kulcsfontosságú a vállalati sikerhez és az ügyfelek megtartásához. Az optimális stratégia kialakításához szükségünk van vállalatunk kulcs paramétereinek pontos ismeretéhez.
A rendelések teljesítése az a folyamat, amely során egy vállalkozás a megrendeléseket átveszi, tárolja, csomagolja, majd kiszállítja vagy átadja a vevőknek vagy a végfelhasználóknak. Ez az üzleti tevékenység során kulcsfontosságú lépés, amely magában foglalja a termékek kezelését, raktározását és szállítását a vásárlókhoz annak érdekében, hogy a megrendelések időben és hatékonyan teljesüljenek, és a vevők elégedettek legyenek. A rendelések teljesítésének hatékony és jól tervezett folyamata kulcsfontosságú az üzleti sikerhez és a vevői elégedettség fenntartásához.
Három egymástól jelentősen eltérő teljesítési stratégiát alkalmazhatunk, hogy maximalizáljuk vállalatunk teljesítményét. Erről korábbi cikkünkben olvashatsz. Az optimális stratégiai kialakításához fontos, hogy az alábbi paraméterekről pontos információnk és konkrét elképzeléseink legyenek.
Üzleti méret és rendelési volumen
Az üzleti vállalkozás méretének és a havi rendelési volumennek megfelelő felmérése elengedhetetlen ahhoz, hogy a legmegfelelőbb teljesítési stratégiát válassza ki. Ezek a tényezők kulcsszerepet játszanak abban, hogy megtalálja a költséghatékony módszert, amely fenntarthatja vállalkozása versenyképességét.
Fontos kategorizálni a termékeket olyan szempontok alapján is, mint
a méret,
törékenység,
eltarthatóság és az
igények változékonysága.
Ugyancsak fontos azt is alaposan átgondolni, hogy az adott termékek milyen speciális kezelést, tárolást vagy hőmérséklet-szabályozást igényelnek. Például a hűtést igénylő termékek logisztikája egy rendkívül speciális terület, ami egyedi szakértelmet és professzionális eszköz igényt kíván.
Ne csak a jelenben gondolkodjunk
Azonban fontos, hogy ne csak az aktuális helyzetet elemezzük, mivel a növekedéssel is célszerű számolni. Az induló vállalkozások, illetve kkv szektor szereplői sokszor rövid idő alatt kinőhetik az aktuális volumenuket. Így, amikor teljesítési stratégiát választunk, akkor gondolkodjunk legalább középtávban.
Továbbá fontos hogy külön megbecsüljük az átlagos és a csúcs rendelési volument, valamint a szezonális ingadozásokat is figyelembe vegyük. Az aktuális és várható növekedési ütemek meghatározása is elengedhetetlen. Keressünk olyan lehetőséget, ami rugalmas és nagyobb személyre szabási lehetőséget biztosít, hogy dinamikusan tudjon fejlődni vállalatunk.
Az értékesítési csatornák és technológiai integrációk
A rendeléskiszolgálás hatékonyságát nagyban meghatározza az is, hogy hol és hogyan értékesíti termékeit. Ha vállalkozása az online értékesítésre összpontosít, akkor elengedhetetlen, hogy a kiválasztott teljesítési stratégia szervesen illeszkedjen az e-kereskedelmi platformhoz vagy az online piactérhez.
A különböző értékesítési csatornák használata gyakran külön technológiai integrációt igényel, hogy az online megrendeléseket könnyen, pontosan és gyorsan továbbítsa a megfelelő teljesítési központba. Mindig az egyszerűség elve legyen az irányadó, azonban fontos kiemelni, hogy a többcsatornás értékesítés kezelése kihívást jelent, ha nincs megfelelő technológiai háttér, aminek az integrációja elsőre költségesnek és bonyolultnak tűnhet.
A kereskedelmi vállalatok, olyan rendszerek támogatásával tervezhetik és hozhatják meg az ellátási láncot érintő kulcsfontosságú döntéseiket, amelyek összekapcsolják a beszerzést, a gyártást és az értékesítést a kereslettel. Például a megrendelés-teljesítési stratégia kialakításában a készletgazdálkodási rendszer beépítése rendkívül hatékony lehet. Ezek a platformok hasznos információkat nyújtanak a készletekről, ami segíti a fogyasztókat abban, hogy tájékozottan követhessék a kereslet és a rendelkezésre álló termékek változásait. A készletmenedzsment szoftver szerepéről és fontosságáról korábbi cikkünkben olvashatsz részletesen.
Lokáció
A megrendelések teljesítési stratégia kidolgozásában a helyszín is kulcsfontosságú tényező. Itt vissza kell kicsit kanyarodni az első ponthoz, ugyanis egy kisvárosi kiskereskedő preferenciája jelentősen eltér egy multinacionális vállalat nehézségeitől. Míg a helyi kisvállalkozás számára kevésbé fontos tényező a elhelyezkedés és a lokális szempontok a mérvadóak, mint a könnyű megközelíthetőség, a biztonság, vagy a jogi környezet.
Addig egy több régióban aktív piaci szereplőnek döntő fontosságú lehet a teljesítési központjának a földrajzi elhelyezkedése. A stratégiai tervezésnél itt számos különböző szempontot kell figyelembe venni. Többek között:
Távolság a különböző régióktól, hogy optimalizálható legyen a szállítási költség.
Költséghatékony szállítási módok elérhetősége, mint a hajó, vagy a vasút.
Munkaerő piaci helyzet: Van-e elég szakképzett munkaerő a régióban egy nagyobb ellátó központ üzemeltetéséhez.
Adózási környezet.
Összefoglalva
A teljesítési stratégia kialakításánál kiemelkedő fontosságú tényezők közé tartozik az üzleti méret, a rendelési volumen, a termékek jellemzői és a helyszín körültekintő megválasztása. Az üzleti méret és a rendelési volumen meghatározása elengedhetetlen annak érdekében, hogy hatékony és költséghatékony stratégiát lehessen kialakítani, amely versenyképességet eredményez a vállalkozás számára. A termékek kategorizálása, a helyszín optimális kiválasztása és az értékesítési csatornák technológiai integrációja mind együtt járulnak hozzá a hatékony és eredményes teljesítéshez. Az átfogó tervezés és a stratégiai megközelítés segíti a vállalkozásokat abban, hogy dinamikusan fejlődjenek és hatékonyan válaszoljanak a piaci kihívásokra.