Hogyan hozd ki vezetőként magadból és környezetedből a maximumot az ellátási láncban?

2022.07.29

Számos kutatás foglalkozott már a kijelentéssel, miszerint vezetőnek születni kell. Az eredmények alapján úgy tűnik, hogy az általános bölcsesség helytálló. Egy jó vezetőnek számos készségre van szüksége, hogy helytálljon a vezetői szerepben. Mai cikkünkben az egyik, ha nem a legfontosabb vezetői képességen van a sor.

Az elmúlt hetekben megismertük a legfontosabb kulcs készségeket és képességeket, amelyek egy vezetőt sikeressé tehetnek az ellátási láncban. Azonban ezeknek a tulajdonságoknak a megléte még önmagában nem elég. Ki kell hoznunk magunkból, és a minket körülvevő emberekből is a maximumot, hogy vállalkozásunk, és vele együtt mi is igazán sikeresek legyünk.

A siker kulcsa

Az Egyesült Államok 40. elnökének szavaival élve, a legnagyobb vezető nem feltétlenül az, aki a legnagyobb tetteket hajtja végre, hanem aki képes másokat nagy dolgok elvégzésére ösztönözni. Nincs ez másképp az ellátási láncban sem.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy az ellátási lánc vezetőjének lenni egyet jelent azzal, hogy a kényelmes székből "dirigálunk" az alkalmazottaknak. Azonban a vezető kiemelkedő egyéni teljesítménye még nem elég ahhoz, hogy a vállalkozás igazán sikeres legyen. Ehhez az is kell, hogy az őt körülvevő alkalmazattok legalább maximális teljesítményt nyújtsanak. Ebben pedig a vezetőnek a szerepe jóval nagyobb, mint azt sokan gondolnák.

Az egyik, ha nem a legfontosabb képesség

Egyöntetűen nem lehet kijelenteni, de mindenképp az egyik legfontosabb képessége egy vezetőnek az ellátási láncban az, hogy képes menedzselni, vezetni, irányítani és inspirálni az alkalmazottakat, illetve képes hatni rájuk.

Tanulható

Ha úgy érzed, hogy szeretsz emberekkel együtt dolgozni, és új kapcsolatokat teremteni, de nem érzed magad kiemelkedő vezetőnek, akkor van egy jó hírünk! A megfelelő gondolkodásmód már meg is van ahhoz, hogy sikeres vezető legyél az ellátási láncban. Már csak a megfelelő akaraterő, és motiváció kell ahhoz, hogy megtanuld a vezetés csínját-bínját.


Aki már foglalkozott emberekkel, tudja, hogy talán ez a legnehezebb és legváltozatosabb munkaterület. Szerencsére nem kell, hogy született őstehetségek legyünk a területen, mivel tanulható és fejleszthető ez a képesség. Azonban az alapkészségnek és a beállítottságnak meg kell lennie hozzá. Amennyiben valakinek nem fűlik a foga a csapatépítéshez, vagy a kapcsolatok építéséhez, annak a vezetői szerep nem valószínű, hogy passzolni fog.

A vezetői képesség három alapköve az ellátási láncban

Ahhoz, hogy valaki sikeresen vezesse az alkalmazottakat az ellátási láncban, három fundamentális tulajdonsággal kell rendelkezni:

Jól kommunikál

Mindenekelőtt jól kell tudnia kommunikálnia. Ez elsősorban azt jelenti, hogy érthetően kell fogalmaznia és akár a legkomplexebb fogalmakat is úgy kell tudnia elmagyaráznia, hogy az is megértse, akinek semmilyen tapasztalata nincs az ellátási lánc területén. Napjainkban ez nemcsak anyanyelvi szinten, hanem legalább egy idegen nyelven is elvárt.

Jól közvetít

Továbbá az is fontos, hogy elő tudja segíteni a különböző kooperációkat, amely napjainkban egyre nagyobb szükség van.

Ez sajnos nem mindig egyszerű feladat, ugyanis sokszor vállalaton kívüli és belüli csapatokat kell eredményes együttműködésre bírni, miközben a különböző csoportok számára más és más a prioritás, illetve az elvárás. Jó kapcsolatteremtő és meggyőző képesség elengedhetetlen ahhoz, hogy ez gördülékenyen menjen.

Rendelkezik változásmenedzsment ismeretekkel

Szerencsére a változásmenedzsment képesség elsajátítható tanulással és tréningekkel. Mindenképpen fontolóra kell venni a részvételt egy-egy képzésen, ha úgy érezzük, nincsenek meg a megfelelő képességek ezen a területen. Ugyanis embert próbáló tud lenni az alkalmazottak átsegítése a kihívásokkal teli időszakon, mivel a változásokkal való szemben állás kemény, és eltérő tud lenni egyénenként.

A piaci változások indukálják a vállalaton belüli változásokat, amelyeknek az ellátási láncban nagy hatása van az alkalmazottakra, akiket ez személy szerint érint. Ezért fontos, hogy együtt érzőnek és nyitottnak kell lennünk. Ha nincsenek meg a megfelelő képességek, akkor az alkalmazottak felől áttörhetetlen ellenállásban fogunk ütközni, amikor változásokat szeretnénk végre hajtani a vállalaton belül.

Hogyan hozzuk ki magunkból a maximumot?

Azt most már tudjuk, hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet az alkalmazottakból. Arról viszont kevés szó esett idáig, hogy hogyan tudnánk kihozni a maximumot abból a személyből, akire a legnagyobb hatással tudunk lenni, az az magunkból.

A legfontosabb, hogy az ellátási lánc vezetőjeként képesek legyünk rendszeresen objektív önvizsgálatot tartani, ami során azonosítani tudjuk a gyengeségeinket. Soha ne hagyjuk abba a tanulást. A rendszeres önvizsgálatnak köszönhetően feltételezhetően tudni fogjuk, hogy éppen melyik területen van szükségünk a fejlődésre.

Ahhoz, hogy magunkból ki tudjuk hozni a legjobbat az is kell, hogy képesek legyünk megfékezni egónkat. Fel kell tudnunk ismerni azt a helyzetet, amikor valakinek a képessége a csapatból bizonyos területen meghaladja a tiedét, és alkalmasabb a feladatra. Ilyenkor engedjük át a staféta botot, és tanuljunk, miközben csapattársunk is fejlődik az új szerepben.