Hogyan menedzseljük hatékonyan a raktári személyzetet?
Egy raktár üzemeltetését egy rendkívül összetett kirakóshoz lehetne hasonlítani. Minden elemnek tökéletesen kell illeszkednie a többihez, hogy a teljes kép összeálljon. Az áruk befogadása és kiadása, a raktér tisztán tartása, a raktárkészlet optimalizációja, illetve a megrendelések teljesítése nem teljesíthető gördülékenyen egy jól szervezett csapat nélkül, lehet bármilyen jól felszerelt is a raktár.
A csapat irányítása komoly kihívásokkal jár, különösen olyan speciális munkakörnyezetben, mint a hűtőház. Az állandó legfeljebb -18°C-os környezet mentálisan és fizikailag próbára teszi a dolgozókat, illetve a kommunikációt is nehezíti. Röviden összefoglalva a megfelelő embereket kell kiválasztani és megfelelően kell képezni őket, illetve egyértelművé kell tenni mindenki számára, hogy azonos cél felé haladunk.
A raktár személyzetét különböző szerepkörökre kell toborozni, oktatni és alkalmazni. A raktár zavartalan működésének érdekében megfelelő emberrel kell betölteni többek között a komissiózó, a csomagoló, raktáros, a szállítmányozó és az adminisztrációs pozíciót.
Hogyan menedzseljük hatékonyan a raktári személyzetet?
Kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k) meghatározása és nyomonkövetése
Célszerű olyan mutatók mentén kiindulni, mint a megrendelések teljesítési aránya, a készletpontosság és a sikeres szállítások aránya. Ezen adatok alapján pontos képünk lesz a különböző munkaterületek hatékonyságáról, ami segíthet a személyzeti stratégia finomításában és a döntések meghozatalában.
Megfelelő személyek alkalmazása
Mindegyik szerepkör más és más készséget és képességet igényel. Ezért fontos, hogy megfelelő erőforrást és figyelmet fordítsunk a felvételi folyamatra. Érthető okokból mielőbb szeretnénk feltölteni a megüresedett pozíciót, mivel kritikus fontosságú a raktárban, hogy elegendő munkaerő legyen. Azonban ne a gyorsaság legyen az egyetlen kritérium az új munkaerő felvételnél, hanem olyan személyt vagy személyeket keressünk, akik jól illeszkednek a munkakörbe és a munkakörnyezetbe, illetve személyiségük is illik a csapatba.
A megfelelő alkalmazottak kiválasztásával elkerülhetjük a fluktuációt, aminek a valós költsége jóval magasabb, mint azt sokan gondolnák. Erről a linkre kattintva olvashatsz részletesebben.
Képzés
Biztositsunk alapos és átfogó képzést a berendezések biztonságos kezeléséről, és az áruk kezeléséről az állandó, illetve az idény jellegű, ideiglenes munkavállalóknak is. Az egészségügyi és biztonsági irányelvek megértése hozzájárul a biztonságos és hatékony raktárműködéshez, míg egy-egy hiba, vagy baleset a vállalat egész teljesítményét visszavetheti. A biztonság alapú vállalati kultúráról a linkre kattintva olvashatsz részletesen.
Hatékony kommunikáció
A hatékony kommunikáció kulcsfontosságú a raktározás és logisztika gyors tempójú környezetében. Alakítsunk ki egy átlátható és egyértelmű kommunikációs gyakorlatot, hogy egyértelmű legyen mindenki számára a célok, az elvárások és a juttatások közötti egyensúly. A jó kommunikáció gyakorlati megvalósításáról a raktárban a linkre kattintva olvashatsz részletesen.
Figyeljünk a költségekre
A legtöbbször a személyi költségek a legmagasabbak a raktárlétesítmény üzemeltetésénél. Ezért a munkaerőköltségek hatékony kezelése létfontosságú jövedelmezőségi szempontból. Figyeljünk oda és kezeljük hatékonyan a munkaerő költségeket, beleértve a béreket, a túlórapénzeket és a munkavállalói juttatásokat. Optimalizáljuk a folyamatokat és ezáltal a humánerőforrást. Viszont ne essünk abba a hibába, hogy túl kevés alkalmazottra túl sok feladat jut, mivel az a hatékonyság romlásához és magas fluktuációhoz fog vezetni.
Az utóbbi években számtalan kihívással kellett szembenéznie a logisztikai szektornak, ami nem könnyítette meg a menedzsment feladatát. Milyen tényezők befolyásolják a munkaerő hatékony menedzselését? Következő cikkünkben erre fogunk kitérni.