Hogyan optimalizáljuk a készletmenedzsment költségeit?
Az optimális készletkezelés az egyik legmeghatározóbb összetevője a sikeres vállalkozásnak. Egyrészről, sokszor teljesen feleslegesen - és észrevétlenül - áramlik ki a pénz a nem megfelelő készletmenedzsment miatt, másrészről pedig a raktárban álló áru értékét máshol sokkal jobban kamatoztathatjuk.
A költség optimalizáció szükségszerű
Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, az elmúlt években számtalan ágazatnak - köztük a hütési láncnak - kellett szembenéznie különböző globális problémákkal. Számtalan vállalkozás jövője került veszélybe a lezárások miatt, a nyersanyag és üzemanyag árak emelkedése miatt, illetve a meredeken emelkedő infláció okán. Az ellátási lánc kihívásairól részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz.
Ebben a helyzetben az árak növelése, vagy a jelentősebb piaci terjeszkedés kockázatos és nehéz feladat. Így a bevétel növelése helyett, a költségek optimalizációja nyújt nagyobb mozgásteret. A szállítási költségek lefaragásával jelentős összeget tud vállalkozásunk megtakarítani, erről korábbi cikkünkben írtunk részletesen. A készletkezelés pedig további költségoptimalizációra nyújt lehetőséget.
Hogyan optimalizáljuk a készletmenedzsment költségeit?
Ahhoz, hogy megfeleljünk a vevői igényeknek, mindig megfelelő mennyiségű árunak kell rendelkezésünkre állnia. Azonban a túl nagy készlet rengeteg pénzt és egyéb erőforrást emészt fel. Ezért a készletkezelési költségek csökkentését jól meg kell tervezni.
Használjunk készletmenedzsment szoftvert
A készletkezelő szoftver segítségével jelentősen csökkenthetjük a különböző operatív műveletek költségeit. Számtalan, erőforrást igénylő müveletet válthatunk ki automatizációval:
Készletszint nyomon követését,
adminisztrációs munkák jelentős részét,
audit jelentések elkészítését és
a készlet pótlását.
Továbbá nem csak kiváltja a folyamatokat, hanem legtöbb esetben hatékonyabban végzi el, mintha manuálisan csinálnánk. A szoftver a piaci trendeket követi a Big Data elemzésével, így az optimális készletszintet nagy pontossággal képes megbecsülni rövid időn belül. A gépi tanulás előnyeiről az ellátási láncban a linkre kattintva olvashatsz.
Állítsunk fel újrarendelési pontokat
Ha vállalkozásunk számára túl költséges a készletgazdálkodási szoftver, akkor célszerű újrarendelési pontokat meghatározni. Az újrarendelési pont azt a minimális készletszintet jelzi, amikor le kell adnunk a rendelést, amivel optimális egyensúlyba tarthatjuk a keresletet és a kínálatot. Így jelentősen csökkenthetjük a készletkezelési költségeket.
Továbbá újrarendelési pontok közötti időintervallum változásának nyomonkövetésével hasznos információt kaphatunk a piaci trendekről.
Just In Time készlet stratégia
A JIT gyártási, illetve készletgazdálkodási stratégiát az 1950-es években dolgozta ki Óno Taiicsi japán mérnök, ami számtalan vállalkozás sikerének a kulcsa lett, többek között a Toyota-é. A stratégia célja, hogy a lehető legminimálisabb készletszint mellett teljesítse a vállalkozás a megrendeléseket. Így minimalizálva a raktározási költségeket.
Holt készlet felszámolása
A holt készlet vagy más néven elavult készlet azokat az árukat foglalja magában, amelyek várhatóan nem kerülnek eladásra egy meghatározott időn belül, általában egy éven belül. Ez a felesleges áru jelentős többlet költséget jelent a vállalat számára. Egyrészről befektetett pénzünk áll benne, aminek értéke napról napra csökken. Másrészről pedig felesleges helyet foglal raktárunkban.
Mit lehet tenni a holt készlet ellen? Küldjük vissza a beszállítónak, még akkor is, ha ez többletköltséget jelent a vállalkozásunk számára. Illetve csökkentett áron - vagy ha kell áron alul - adjunk túl rajta. Az elavult készlet eladásánál nem a profit szerzése a cél, hanem a kiadások csökkentése.
Alkalmazzunk raktárírányítási rendszert
A raktárirányítási rendszer (WMS) támogatja vállalkozásunkat a különböző logisztikai feladatok teljesítésébe. Többek között áruátvételnél, a komissiózásban, az adatgyűjtésben és annak kiértékelésben, humánerőforrás menedzsmentben, valamint operatív műveletek automatizációjában segíti cégünket a szoftver. A WMS magába foglalja a korábban részletezett készletmenedzsment szoftver funkcióit is.
Akárcsak a készletmenedzsment szoftver, a WMS is jelentős költséget jelenthet vállalkozásunk számára. Azonban a szoftver előnyeit kis és nagy vállalkozás egyaránt kamatoztathatja, ha a számára megfelelő konstrukciót választja.
Hogyan válasszunk megfelelő raktár irányítási rendszert kis vagy középvállalkozásunk számára? Korábbi cikkünkben ezt a témát jártuk körbe.