Ki szervezem a logisztikát? Hogyan ne döntsd el a kérdést!
A logisztika egy rendkívül bonyolult, és összetett rendszer, emiatt pedig rengeteg költséget, illetve erőforrást igényel. Nem véletlen, hogy sok vállalatnál előbb, vagy utóbb szóba kerül a kiszervezés kérdése. Legtöbbször úgy tűnhet, hogy jobb, ha kiszervezzük ezt a területet. Azonban megeshet, hogy csak a rossz döntés előkészítés miatt tűnik úgy.
Először is, hogyan lehet az, hogy egy ilyen fontos döntést sokszor nem megfelelően mérlegelnek a vállalkozások?
A logisztika kiszervezési legtöbbször két kimenetelű kérdés: Van-e értelme kiszervezni, vagy inkább jobb, ha házon belül tartjuk. A legtöbb esetben mind a kettő mellett van számtalan pró és kontra. A legtöbb vállalkozás pedig itt csúszik el. Sietve, és felületesen hoznak döntést.
Ha rosszul döntöttünk, az előbb vagy utóbb ki fog derülni. Lehet, hogy hónapokon belül, de az is lehet, hogy csak bő egy év múlva. A rossz döntés ára pedig sokszorosa lesz annak, mint amit spóroltunk a döntéshozatal leegyszerűsítésével.
Hogyan ne hozz döntést
Sok vállalat nem vizsgálják meg alaposan kiszervezés előnyeit, és hátrányait a saját szervezeti felépítésük figyelembevételével. Legtöbbször inkább egy, maximum két fontosnak tűnő paraméterre koncentrálnak, amivel úgy gondolják, hogy nem lőhetnek mellé.
Nincs logisztikai tapasztalatunk, úgyhogy lesz jobb kiszervezni
A leggyakrabban a logisztikai tapasztalat hiánya miatt dönt egy-egy vállalkozás amellett, hogy inkább ki szervezi az egészet. Az vitathatatlan, hogy ez egy nyomós érv a kiszervezés mellett, de önmagában még nem elég ahhoz, hogy biztosak legyünk benne. Ahhoz számos más tényezőt is figyelembe kell venni. És ez az, amit a legtöbb vállalat nem tesz meg.
Az igaz, hogy egy vállalkozás, ami kizárólag logisztikai tevékenységekre specializálódott, kiváló szakemberekkel, eszközparkkal és megoldásokkal rendelkezik szállítmányozás, raktározás, valamint menedzsment területén.
Az is igaz, hogy a legtöbb vállalkozásnak csak azért van szüksége a logisztikára, hogy bekapcsolódjon az ellátási láncban. Emiatt pedig még nem lesz prioritás, hogy jelentős mennyiségű erőforrást fordítson a mélyre menő logisztikai szakértelem megszerzésére, és az eszközök beszerzésére.
Viszont ez még nem elég ok arra, hogy valaki kiszerveze a logisztikát.
A logisztika kiszervezése még nem azt jelenti, hogy onnantól fogva már nem kell több erőforrást fordítani rá. Nagy meggondolatlanság lenne egy - főleg nagyobb - vállalat részéről az, ha átengedné egy harmadik félre részére a teljes logisztikát. Különösen akkor, ha egyáltalán nincs se tapasztalata, se ismerete e területen.
Nagy rizikó faktort vállalunk azzal, ha teljesen laikusként átadjuk a gyeplőt egy harmadik fél számára. Ha nem mozgunk otthonosan a területen, az megnehezíti a kommunikációt a külső partnerünkkel, ami több okból is hátrányosan érinthet minket.
Egyrészt, romlik az alku poziciónk, másrészt pedig - különösen válság idején - a változó piaci helyzet miatt, a szolgáltatás költségei is változnak, illetve a mi igényeink is. Ha nem értjük a változás dinamikáját, az feszültséget szülhet köztünk, és logisztikai partnerünk között, illetve megállapodásunk számunkra kedvezőtlen írányba mozdulhat el, akár tudtunk nélkül.
Ha nem akarunk rosszul kijönni az alkuból, muszáj fenntartani egy szakképzett csapatot, aki képes egyenlő partnerként asztalhoz ülni a külső szolgáltatóval, és tudja mire van szüksége vállalatunknak.
Összegezve
Ha cégünk portfóliójában egyáltalán nem szerepel logisztikai megoldás, akkor azt vegyük egy jó indikátornak arra, hogy alaposan megvizsgáljuk a kiszervezés lehetőségét. Azonban csak emiatt ne ugorjunk egyből a mélyvízbe. Azzal, hogy kiszervezük a logisztikát, nem fognak varázsütés szerűen eltűnni az ezzel kapcsolatos költségek. Legalábbis, ha nem akarunk hatalmas kockázatot vállalni.
Sajnos nem ez az egyetlen példa arra, ami miatt rossz döntést hoz egy-egy vállalat, amikor a logiszitka kiszervezéséről van szó. Következő héten újabb cikkel érkezünk a témában!