Megoldás az utolsó kilométer problémájára
Gondolnád, hogy egy-egy csomag szállítási költségének a legnagyobb részét nem a sokszor több száz kilométeres utazása teszi ki, hanem az a pár kilométer, amit azelőtt tesz meg, hogy az ajtóhoz érne? Ez nagy fejtörést okoz a logisztikai cégeknek is, de szerencsére van megoldás a költségek mérséklésére!
Az utolsó kilométer a logisztika egyik legnagyobb fejtörője. Sokszor az utolsó néhány kilométer sokkal több gondot és költséget jelent egy-egy áru célba juttatása során, mint az azt megelőző akár több ezer kilométer. Hogyan lehetséges ez? Olvasd el korábbi cikkünket a "last mile"-ról, vagyis az utolsó kilométerről.
Valós idejű nyomonkövetés
Az utolsó kilométer problémájára a legegyszerűbb, és legköltséghatékonyabb megoldás egy hatékony valós idejű nyomkövető rendszer adaptálása. Egyrészről plusz információt ad a logisztikai központ számára, hogy hogyan halad a szállítás.
Az adatok alapján olyan anomáliák, és minták fedezhetők fel, amik segítségével optimalizálni lehet az útvonalakat. Másrészről pedig ezt az információt az ügyfelekkel is megoszthatjuk, amivel egyszerre növelhetjük az ügyfélélményt és a bizalmat.
Kommunikáció az ügyfelekkel
Az ügyfelek részéről az egyik legfontosabb kritérium a szállítással kapcsolatban a pontosság és a kiszámíthatóság. Az egyik legértékesebb kincsünk az idő. Ha pontosan tudja az ügyfél, hogy mikor érkezik a szállítmány, akkor úgy tudja beosztani ezt az értékes kincset. Az alapnak tekinthető, hogy az ügyfél kap egy intervallumot a szállító várható érkezésével kapcsolatban.
Azonban ennél sokkal többet is lehet nyújtani. Ha szállítás közben valami közbe jön - baleset, útlezárás - akkor ez a prognosztizált érkezés jelentősen csúszhat. Annál kevés rosszabb dolog van ügyfélélmény tekintetében, hogy várjuk a csomagot, azonban az nem érkezik meg a várt időpontig.
Ezért fontos, hogy mielőbb tájékoztassuk a címzettet a várt csúszással kapcsolatban, és lehetőséget biztosítsunk számára, hogy lekérhesse a megfelelő adatokat. Egy kellemetlen hír a késésről sokkal jobb, mintha semmilyen tájékoztatást nem nyújtunk partnerünknek. A kapott információ alapján az ügyfél változtathat napi rendjén, és elkerülhető a sokszor "tétlen" idő, amíg a szállítmányt várják.
Sosem elég az optimalizációból
Az útvonaltervezéssel drasztikusan csökkenthetjük a szállítási időt, de akár jelentősen növelhetjük is, ha rosszul csináljuk. Márpedig egy útvonal megtervezésénél - főleg egy nagyvárosban - szinte végtelen különböző paramétert kell figyelembe venni, és akkor a váratlan eseményekről még nem is beszéltünk.
Egy-egy baleset, vagy útlezárás miatt a legjobban megtervezett útvonalat is romba dőlhet. Ilyenkor gyorsan kell jó döntést hozni, ami a korábban említett tényezők - vagyis az optimális útvonalat alkotó végeláthatatlan paraméterek - miatt szinte lehetetlen. Legalábbis manuálisan egészen biztosan az.
Segít a technológia
Számos útvonal optimalizáló szoftver áll rendelkezésünkre, ami figyelembe veszi az időt, a földrajzi elhelyezkedést, a gépjármű kapacítását és az aktuális forgalmat. Ez alapján pedig a legoptimálisabb útvonal terveket állítja össze. Emellett, a szoftver minden forgalommal kapcsolatos információt azonnal feldolgoz, és szükség szerint nyomban új alternatív útvonalat ajánl a vezetőnek.
Új elosztó központok
A legnagyobb beruházással ez a megoldás jár, viszont hosszútávon felbecsülhetetlen jelentősége van, és egészen biztosan meg fog térülni. A városon belül költséges lehet egy-egy új raktár létesítmény kialakítása, azonban egy kisebb elosztó központ megteremtésével a megfelelő helyen elképesztő versenyelőnyre tehetünk szert.
A lakott terület sűrűjében létrehozott raktárból olyan mobil megoldásokat is alkalmazhatunk a szállítmány célba juttatására, mint például drónos kiszállítás. Innen kiindulva környezetbarát módon kicsi, kompakt elektromos járművekkel teheti meg a csomag az utolsó néhány kilométert. Ami nem mellesleg, költséghatékony is tud lenni.