Mekkora kárt jelent valójában a szállítás közben sérült termék?
Azzal valószínűleg minden hozzáértő tisztában van, hogy ha egy egy termék megsérül szállítás közben, annak a tényleges kára több, mint a termék értéke. Az utóbbit jó esetben a biztosító - legalább részben - állja, a többi közvetlen kárt pedig kénytelen a vállalkozás kezelni. Lássuk milyen látható és kevésbé látható, közvetett költsége van a sérült termékeknek!
Közvetlen költségek
A közvetlen költségek terén szerencsésebb helyzetben vagyunk, mivel egyrészről jobban láthatóak, de ami még fontosabb, számolhatunk velük. A fix veszteség számítás kellemetlen és fárasztó feladat tud lenni, de a belefektetett energia többszörösen megtérül. Milyen közvetlen kiadással számolhatunk?
Elmaradt haszon, ami a termék eladásából származott volna.
A termékre eső szállítási költség.
A termék visszaszállítási költsége, újracsomagolása, csereáru és az esetleges kedvezmények.
Adminisztrációs és ügyfélszolgálati plusz feladatok, például biztosítási űrlapok benyújtása és kezelése.
A visszaküldött termék tárolási, valamint javítási, vagy megsemmisítési költsége.
Ha az összes költség tételt ismerjük, akkor pontos képet kaphatunk arról, hogy egy egy sérült termék milyen veszteséget okoz a vállalkozás számára. Ez alapján pedig becslések helyett pontos számokat kapunk arról, hogy egy adott időszakban - legyen az negyedév, félév vagy év - mekkora plusz költséget jelentenek a sérült termékek. Az egzakt számokkal könnyebb a probléma súlyát felmérni, és meghozni a szükséges lépéseket.
Közvetett költségek
A kalkulálható költségek mellett vannak olyan tételek is, amelyek kevésbé láthatóak és nehezen számszerűsíthetőek. Bár emiatt nehéz ezeket belekalkulálni a költségbe, mégis fontos, hogy számoljunk a közvetett veszteséggel is. Milyen nehezen látható költségekkel találkozhatunk?
Csökken a hatékonyság
A sérült termékek kezelése, és későbbi visszaküldése jelentős hatással lehet a cég termelékenységére. Az dolgozók órákat töltenek többek között a reklamációk kitöltésével, a visszaküldendő rendelés azonosításával, az újra csomagolással és a cserék szállításával.
A legtöbb vállalkozásnál nincs erre szakosodott divízió, tehát a termék sérülések és visszaküldések kezelését olyan dolgozók végzik, akiknek nincs tapasztalatuk ezen a területen, vagy nem ez a szakterületük. Emiatt az ezzel kapcsolatos munkavégzésük kevésbé hatékony, és a plusz - sokszor teljesen más jellegű - feladat az elsődleges tevékenységüket is negatívan befolyásolja.
Gyengíti a kapcsolatokat
A sérült termékek együtt járnak a partner kapcsolatok sérülésével. Ha egy ügyfelünk hibás terméket kap kézhez, az nagy valószínűséggel befolyásolja a jövőbeli döntéseit. Különösen igaz ez az ellátási láncban, ahol legtöbbször az egyik vállalkozásnak szüksége van a másik cég termékére ahhoz, hogy üzemelni tudjon.
A hibás termék miatt egy vállalkozás egész gyártósora leállhat, ami elképesztő veszteséggel jár. Ennek az ára a másik fél számára se kisebb. Egy virágzó üzleti kapcsolat elvesztését, vagy súlyos kártérítést vonhat maga után a sérült szállítmány.
Az értékesítést és a márkát is érinti
A sérült termék egyet jelent árukészletünk nem várt csökkenésével, ami a értékesítési kollégáink mozgásterét csökkentheti, ami piaci részesedésünk elvesztéséhez vezethet. Továbbá plusz feladatot jelent az értékesítő kollégák számára a kellemetlen ügy elsimítása, és a károk mérséklése
Ha piaci jelenlétünk csökken, azzal együtt brandünk imázsa is halványodik, és nem ez az egyetlen márka romboló hatása egy félre sikerült szállításnak. Hiszen melyik cég szeretne olyan brandel leszerzödni, ami kiszámíthatatlan ezen a téren? A rossz hír mindig gyorsabban terjed mint a jó, ezért ha rendszeres a hiba, akkor előbb vagy utóbb rá fogja nyomni a bélyegét márkánkra.
Mit tehetünk annak érdekében, hogy minimalizáljuk a sérült termékek számát? Következő cikkünkben ez lesz terítéken.