Miért a vasút még mindig a legjobb teherszállítási forma?
A ellátási lánc szüntelenül növekszik és bonyolódik a globalizáció és a technológiai fejlődés miatt, ami folytán folyamatosan fejlődni kell: gyorsabbnak, hatékonyabbnak és eredményesebbnek kell lenni. Ahhoz, hogy a lépést tartani tudjuk, mindig a legoptimálisabb megoldásokra kell törekednünk, hogy kielégítsük a partnereink és a fogyasztók elvárásait, miközben a profitabilitásunkat is megörizzük . Bár a szállítás csak egy szelete ellátási láncnak, mégis az egyik leglényegesebb terület, ahol a legtöbbet lehet nyerni, vagy veszíteni.
Az ellátási lánc számtalan szereplőből és feladatból áll. Az áruszállítás egy a megszámlálhatatlan sok logisztikai tevékenység közül, amit a piaci szereplőknek abszolválni kell. A feladat egyszerű, hiszen "csak" A pontból kell eljuttatni a B pontba az árut. Viszont a küldetés végtelen különböző módon végrehajtható, és hibalehetőség is legalább ugyanannyi van. Emellett bár egyszerű feladatnak tűnik a szállítás, mégis az egyik legnagyobb költséghely a vállalatok költségvetésében, ami jelentős lehetőséget ad az optimalizációra.
A vasúti szállítás nagy múltra tekint vissza, azonban az utóbbi időkben alaptalanul háttérbe szorult, miközben az egyik, ha nem a legjobb módja az áru szállításának.
A vasúti logisztika előnyei
Hatékonyság
A vasúti logisztika legkézenfekvőbb és legfontosabb előnye a hatékonyság. Egy szabvány vasúti kocsiba 3,5-4-szer annyi termék fér el, mint egy szabvány kamion rakterébe. Ez azt jelenti, hogy egyetlen vasúti kocsival 4 nyergesvontató kiváltható. Az árak és tarifák az ellátási lánc az utóbbi években meredeken emelkedtek, így költségmegtakarítások megtalálása minden szervezet számára fontos. Az iparágat érintő kihívásokról, köztük az emelkedő árakról korábbi cikkünkben írtunk részletesen.
A vasúti szállítás hatékonyságának köszönhetően több területen is faraghatunk a költségekből. Maga a szállítás olcsóbb, mivel a vonatok szigorú menetrend szerint közlekednek, és egyszerre nagyobb mennyiségeket lehet szállítani, mint a hagyományos teherautókkal. A vasúti kocsikban egyszerre jóval nagyobb volumenben tudjuk eljuttatni az árut az elosztó központba vagy a raktárba, így jellemzően az egy egységnyi árura jutó kezelési költség is alacsonyabb, mint a teherautó esetén.
Rugalmasság
Bár a kötöttpályás szállítás pont nem hangzik olyan rugalmasnak, azonban több fontos szempontból sokkal rugalmasabb, mint a közúti logisztika . A túlméretes termékek, például az építőanyagok könnyebben elférnek az erre a célra kialakított kocsikban, mint egy teherautóban. A vasúti kocsik sokkal nagyobb súlyt is elbírnak, mint a teherautók és a nyergesvontatók, így nagy mennyiségű és nehéz - tömör - áru szállítása jóval hatékonyabb vasúton.
Fenntartható
Manapság már a fenntarthatósági szempontokat sem lehet egyik iparágban sem figyelmen kívül hagyni. Egyre több törvényi szabályozás tér ki a vállalkozások ökológiai lábnyomának a mérséklésére, a fogyasztókat is egyre jobban foglalkoztatja a cég fenntarthatósági törekvései és az átláthatósága. Az ellátási lánc átláthatóságának fontosságáról korábbi cikkünkben írtunk részletesen.
A vasúti szállítmányozással jelentős lépést tehetünk vállalatunk karbon lábnyomának mérsékléséhez. Ahogy korábban írtuk, egyetlen vasúti kocsival négy teherautót váltunk ki. Ez már eleve jól hangzik, de ehhez hozzáadódik az is, hogy a vonat jóval hatékonyabban üzemel. Egy tonna áru mozgatásához kevesebb, mint ötöd annyi üzemanyag szükséges, ha a kötött pályás logisztikát választjuk,
Becslések szerint, csak azzal, hogy az Egyesült Államok jelenlegi közúti fuvarozásának a 10 %-át a vasútra terelnék át, évente több, mint 5 milliárd liter üzemanyagot lehet megtakarítani. Szemléltetés gyanánt, ez körülbelül 4 millió személygépkocsi éves fogyasztásával egyenlő, ami megegyezik a Magyarországon 2022-ben forgalomba lévő gépjárművek számával.
Összefoglalva
Az ellátási láncnak évről évre egyre több kihívással kell szembenéznie. Jelenleg az egyik legjelentősebb nehézség, amivel a logisztikai vállalatoknak szembe kell néznie, az a tartósan és meredeken emelkedő árak. Azonban modern problémára nem mindig, vagy nem csak a modern megoldás a legjobb. A költségeken lehet faragni innovatív megoldásokkal is, mint például a mesterséges intelligencia, amiről korábbi cikkünkben olvashatsz részletesen.
Viszont akár ennél jelentősebb költségmegtakarítás is elérhető jó bevált módszerekkel is, mint például a vasúti szállítmányozás. A kötöttpályás árumozgatás még napjainkban is a legköltséghatékonyabb megoldás nagy mennyiségű áru szállítására, és ami még fontosabb a klímaváltozás árnyékában, hogy a legkörnyezetkímélőbb is.