Mit lehet tenni a holt készlet ellen?
Ahogy előző heti bejegyzésünkben írtuk, a holt leltár jelentős veszteséget okozhat a vállalkozás számára. Lehet bármekkora méretű a cég, bármely piacon, ha van fizikai termék, akkor előbb vagy utóbb keletkezni fog holt készlet. Viszont számos megoldás létezik az eredményes kezelésére.
Keresd meg az okot, amiért nem veszik meg a fogyasztók a terméket
Az első lépés ahhoz, hogy megértsük hogyan keletkezett a holt készlet, ha megtaláljuk arra a kérdésre a választ, hogy miért nem veszik meg a termékünket fogyasztók. Drágább a termékünk vagy vonzóbb a versenytársunk ajánlata? Nem elég jó a termékünk vagy a kommunikációnk? Nem képes lépést tartani a trendekkel? Milyenek a vásárlói visszajelzése? Ezekre a kérdésekre kell megkeresni a válaszokat, hogy jobban megismerhessük az okokat.
Ellenőrizd, hogy van-e visszavételi lehetőség.
Ha adott a lehetőség, akkor mindenképpen érdemes élni vele. A gyártók megbízhatóak és rugalmasak akarnak lenni, hogy a viszonteladók jó minőségűnek illetve könnyen eladhatónak tartsák termékeiket. Ezért sok gyártó lehetőséget biztosít partnereik számára, hogy visszavásárolják az el nem adott árut.
Tudni kell elengedni
A holt készlet azonosítása fájó pont a vállalkozás számára, de nem a világ vége. A sikeres vállalkozások tudják, hogy mikor kell feladni a sikertelennek bizonyult terméket. Nehéz lemondani a termékbe fektetett erőforrásokról, viszont eljön az a pont, amikor fel kell adni. Ne abba reménykedjünk, hogy az idő és a pénz, amit ráfordítottunk megtérüljön. Tanuljunk a hibákból, amik a termék sikertelenséghez vezetett, hogy új üzleti perspektívákat ismerhessünk meg, ami hozzájárul a cég sikeréhez.
Leértékelés, csomagajánlat, árkedvezmények
Mindenki szereti az akciókat, a csomagajánlatok és az árkedvezményekkel mindenki jól jár. Az akció egy jó lehetőség arra, hogy a holt készletet mozgásba lendítsük és a fogyasztó is kedvező áron juthat hozzá a kívánt termékhez. Sokszor a ránk maradt termékek önállóan nem képesek megállni a helyüket a piacon, viszont a jobban teljesítő termékekkel összevonva jó promóciós csomagot alkothat.
Lehetséges, hogy ezáltal a bekerülési költségeket se fedezi a termék értékesítése, de jelentősen csökkenthető a veszteség, és ami a legfontosabb, megszabadulunk a felesleges holt készlettől.
Az adatok ereje
A holt készlet gyakori buktatója, hogy a vállalat tulajdonosai érzelmileg kötődnek az el nem adott termékhez. Ragaszkodnak és bíznak benne, hogy a belefektetett energia és pénz megtérül. Bár elsőre csábító lehet egy-egy felkapott termék minél nagyobb volumenű eladása, viszont a trendek gyorsan változnak. Az eladások száma pillanatok alatt lenullázódhat, a raktárban pedig nagy mennyiségű eladhatatlan készlet halmozódhat fel.
A piaci adatok folyamatos gyűjtésével és elemzésével pontosabb képet kaphatunk a piaci trendek alakulásáról. Így jobban tudunk kalkulálni az eladásokkal, és elkerülhető a felesleges raktár készlet felhalmozása.
forrás: https://www.logiwa.com