Nem biztos, hogy a saját logisztikai rendszer a legjobb
A legtöbb vállalkozás nem szívesen adja ki a kezei közül a logisztikai folyamatokat, főleg ha az látszólag jól működik. Ezért ilyen-olyan indokok miatt el sem gondolkodik azon, hogy célszerűbb, és hatékonyabb lehet a vállalkozás, ha a logisztikai szolgáltatásokat kiszervezi. Lássuk, milyen feltételezések szabják gátját a sikernek sok esetben!
Ne szervezzünk ki mindenáron
Az elmúlt hetekben az érme egyik oldalával foglalkoztunk. Számtalan rossz gondolatmenet vezethet oda, hogy rossz döntést hozunk, amikor aláírjuk a kiszervezésről szóló szerződést. Mik lehetnek a rossz indikátorok?
Csak a logisztikai tapasztalatok hiánya miatt szervezzük ki.
Hosszú ideje megoldatlan belső problémát szeretnénk vele orvosolni.
Azonban a nem megfelelően hozott döntést elképesztő költségekkel járhat, ami sokszor csak idővel derül ki. A logisztika visszaszervezése se nem egyszerű, se nem olcsó művelet.
Ne ragaszkodjunk a saját rendszerhez sem
Azonban az sem célravezető, ha nem foglalkozunk komolyan a kiszervezés kérdésével. Sok vállalkozás ragaszkodik ahhoz, hogy házon belül tartsa a logisztikát. Emiatt pedig - hasonlóan a kiszervezésnél - egy-két meggyözödéshez ragaszkodik, ami alapján ez észszerűnek is tűnhet. Azonban, ha jobban körbejárjuk a dolgot, akkor meg lehet, hogy jó üzletet csinálhatunk a logisztika kiszervezésével.
Téves elgondolások a kiszervezésről
A legtöbb cég alábbi három indokkal szokták megmagyarázni, hogy miért nem foglalkoznak komolyabban a kiszervezéssel. Fontos kiemelni, hogy ezek a magyarázatok sokszor tévesek, és gátat szabnak egy virágzó együttműködésnek.
"A saját ügyfélszolgálatnál nincs jobb"
Ez a leggyakoribb indok, ami miatt egy vállalkozás el sem gondolkodik az outsourcingon komolyabban. Persze jogos a félelem, hogy egy külső partner nem lesz képes megfelelően kommunikálni ügyfeleinkkel, és közvetíteni cégünk eszméit. Azonban ez sokszor csak feltevés. Ha az alábbi három feltételnek eleget teszünk, akkor minimálzálhatjuk ennek kockázatát:
A kiszervezést állandó projektként kezeljük, ami kiemelt figyelmet kap.
Logisztikai partnerünket kellő alapossággal választjuk ki.
A szolgáltatással kapcsolatos elvárások egyértelműen meg vannak fogalmazva a szerződésben.
Valójában legtöbbször a ügyfélelégedettség növekedését eredményezi a logisztika kiszervezése. A logisztikai vállalkozások a legújabb iparági technológiával és szakértelemmel rendelkeznek, aminek köszönhetően a szolgáltatás minősége javul.
"Egy külső partner se tud olyan jó munkát végezni, mint mi"
Nemcsak az ügyfélszolgálat minőség romlása az egyetlen félelem, ami gátat szabhat a outsourcingnak. Sok vállalkozás azért utasítja el a logisztika kiszervezést, mert attól fél, hogy az rontani fogja cége teljesítményét. A felvetés szerint egyetlen külső cég sem tudja olyan költségek mellett olyan minőségben elvégezni a munkát, ahogy azt a vállalkozás csinálja házon belül. Illetve a cég akkor tud csak önmaga lenni, ha mindent a vállalkozáson belül tartunk.
Ezzel a szemlélettel pedig sokszor egy kiváló lehetőséget szalaszt el a vezetőség.
Bármilyen speciális is legyen a cégünk tevékenysége, biztosan fogunk találni egy olyan külső logisztikai szolgáltatást nyújtó vállalkozást, amely illeszkedik az igényeinkhez. Továbbá ezek a logisztikai cégek a szükséges folyamatokra - rendelés feldolgozásra, tárolásra, szállításra - specializálódnak, ezért ésszerűen nézve a hatékonyság növekedését fogja eredményezni a kiszervezés.
Nem szívesen adjuk át a gyeplőt
A legtöbb vezető számára a legnagyobb félelmet az irányítás elvesztése jelenti. A félelem attól, hogy a kiszervezéssel elveszítjük a logisztikai műveletek feletti kontrollt sokszor gátat szab egy ésszerű mérlegelésnek, ami jövedelmező partnerséget eredményezhet.
Természetesen ennek az aggodalomnak is van alapja. Ha a kiszervezést nem megfelelően és jól átgondolva visszük végbe, akkor a félelmek valóra fognak válni. Azonban, egy határozott, jól kidolgozott és strukturált partnerségi szerződéssel minden félelmet elosztlathatunk.
A logisztikai cégek döntő többsége erősen ügyfélközpontú és rugalmas, aminek köszönhetően nyítottak olyan megállapodásokra, melyek gyakori átfogó jelentéseket és szigorú minőségirányítási rendszert követelnek meg. Egy jól irányítható, és átlátható partnerség egyenes út a sikerhez.
Összegezve
Az üzleti életben legtöbbször rossz döntéshez vezet az, ha csak egy-két tényezőre koncentrálunk mielőtt dűlőre jutunk. A logisztikai kiszervezésnél ennek katasztrofális következményei is lehetnek, ugyanis egy, már működő rendszert cserélünk le megalapozatlan indokok miatt.
A döntés súlya fordított esetben kisebbnek tűnhet. Ha egy - legalábbis szerintünk - jól működő rendszerhez ilyen-olyan indokok miatt nem nyúlunk, annak nem lesz közvetlen következménye. Nem tudjuk meg, hogy mi lett volna ha...
Azzal, hogy a kiszervezés gondolatát elvetjük, egy elképesztő üzleti lehetőséget söprünk félre. Sok esetben léphet szintet cégünk azzal, ha a logisztikai szolgáltatásokat egy professzionális vállalkozásra bízzuk. Ezért ne vessük el a gondolatot, csak azért, mert elsőre nem tűnik ígéretesnek. A kérdést alacsony erőforrás befektetéssel körbe tudjuk járni, aminek köszönhetően jó döntést tudunk hozni, legyen az a logisztika kiszervezése, vagy házon belül tartása.