Súlyos hibák amik az ellátási láncban előfordulhat

2023.08.25

Napjainkban az ellátási lánc menedzsment számtalan tényező miatt jelentősen felértékelődött. Az egyik fő tényező a globalizáció, ami egyre összetettebb, hosszabb - térben és időben egyaránt -, több országon és kontinensen átívelő ellátási láncot eredményezett, ami komoly kihívás elé állítja a vállalatokat.

Az e-kereskedelem villámgyors térnyerése pedig tovább nehezítette a logisztikai vállalatok munkáját. A fogyasztói igények komoly nyomást gyakorolnak a vállalatokra, hogy gyors, pontos és nyomon követhető legyen a szállítmányozás.

5 gyakran előforduló hiba az ellátási lánc menedzsmentben

A kiélezett piaci versenyben és a kiszámíthatatlan gazdasági környezetben nincs helye a hibának. Cikkünkben a leggyakrabban előforduló, jelentős hibákat gyűjtöttük össze:

Nem megfelelő kockázatkezelés

A logisztikai szektorban a kockázatkezelés csak akkor tud igazán eredményes lenni, ha kooperatív feladatként tekintünk rá. Ezért az ellátási láncban a vállalkozásoknak szorosan együtt kell működniük mindkét irányba partnereikkel Ha a különböző logisztikai szereplők képesek együttműködni, azzal jelentősen csökkenthetjük a kockázatokat. Ehhez hatékony kommunikáció kell, ami révén megosztjuk egymással a fontos adatokat és világossá tesszük egymás számára a célokat.

Természetesen az egyéni vállalati kompetenciák is fontosak. A logisztikai szolgáltatóknak jártasnak kell lenniük a kockázatkezelési elemzésben, vagyis rendelkezniük kell a hatékonyság ellenőrzéséhez és nyomon követéséhez szükséges technológiával és szakértelemmel.

A hatékony kockázatkezelés hozzájárul a vállalkozás fejlődéséhez. Kevesebb kockázat kevesebb komplikációt jelent. Ha nem a kárelhárítással kell foglalkoznunk, akkor az erre fordított erőforrásokat máshol tudjuk hasznosítani.

Az adatok és a KPI-k elhanyagolása

A megbízható, releváns adatok gyűjtése és hatékony felhasználása minden vállalkozás számára kulcsfontosságú kompetencia. Az ellátási láncban különösen fontos a naprakész információ. Ha nem fordítunk elég figyelmet az adatok gyűjtésére és feldolgozására, az jelentős költség terhet jelenthet cégünk számára.

A kulcsfontoságú mutatóknak a SMART cél kritérium rendszerével összhangban kell lennie, az az specifikusnak, mérhetőnek, elérhetőnek, relevánsnak és időszerűnek kell lenniük. Az ellátási láncban az alábbi kulcsfontosságú mérőszámokat (KPI) szokták számon tartani:

  • a kezelt rendelésenkénti költség,

  • a teljesítési arány,

  • a teljesítési idő,

  • a szállított egységenkénti költség és

  • az átlagos rendelési érték.

Örökérvényű mondás, hogy a kevesebb néha több. Ne pazaroljunk erőforrást olyan KPI-k mérésére, amelyekre nincs szüksége. Ezért mielőtt belekezdenénk az adatok rögzitésébe és elemzésébe, el kell döntenünk, hogy mely paraméterek a legfontosabbak vállalatunk számára.

Elégtelen ügyfélszolgálat

A fogyasztók egyre tudatosabbak, ami miatt nem elégszenek meg az eddig megszokott információval, hanem nagyfokú átláthatóságot várnak el a vállalatoktól. Napjainkban ellátási lánc már nem tud a színfalak mögött meghúzódni, mint egy láthatlan szolgáltatás, mivel az fogyasztok pontosan tudni akarják, mi van egy egy termék mögött.

Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetni az ügyfélszolgálatra, ami idáig az iparágra nem volt jellemző. Egy szolgáltató teljesítménye szinte semmit sem ér manapság megfelelő kommunikáció nélkül.

Rossz készletgazdálkodás

Egy másik gyakori hiba az ellátási lánc menedzsmentjében a rossz készletgazdálkodás. Ez felesleges készleteket, készlet elmaradásokat és megnövekedett szállítási költségeket eredményezhet. E hiba elkerülése érdekében a vállalkozásoknak optimalizálniuk kell készletgazdálkodási folyamatokat a kereslet előrejelző szoftverek használatával - gépi tanulás -, és a just-in-time készlet rendszerek bevezetésével. Az optimális készletgazdálkodásról részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz.

A rövid távú megoldások

Napjainkban az ellátási lánc szereplőinek az egyik legnagyobb kihívása a kiszámíthatatlan gazdasági környezet, élen az inflációval. A bevételek növelése nem egyszerű feladat, ezért elsősorban a költségcsökkentésre összpontosít a legtöbb cég. Azonban sok vállalat követi el azt a hibát, hogy rövid távú költségmegtakarítást részesíti előnybe, a hosszú távú jól megtervezett költségoptimalizációval szemben, ami előbb vagy útobb visszájára fog elsülni.

Sokszor a költségek gyors és látványos lefaragásának érdekében a logisztikai, gyártási, és szállítási folyamatokon, illetve az eszközökön spórolnak a vállalatok. Azonban ez óhatatlanul is hosszabb átfutási időt, rosszabb minőséget illetve nagyobb hibalehetőséget von maga után. Ez eleinte kisebb bevétel kiesést és többlet költséget fog okozni, azonban közép és hosszú távon komoly következményei lesznek. Régi partnereink elfordulnak tőlünk, az újakat pedig rossz hírnevünk elriasztja.

Hogyan optimalizáld eredményesen logisztikai vállalatod költségeit? Kattints a linkre és olvasd el cikkünket a témában!